Een kantoor gericht op samenwerking
Nu we na de coronaversoepelingen weer massaal op kantoor werken, doemt bij veel werknemers de vraag op: wat is nu de optimale indeling van een kantoor? Dat blijft altijd een lastige vraag, er zijn veel verschillende mogelijke indelingen te maken. Een steeds populairder inrichting is een kantoor gericht op samenwerking. Er is aangetoond dat hoe beter de samenwerking verloopt binnen een bedrijf, hoe meer werk er afgekregen kan worden. Het is dus belangrijk om de samenwerking zo veel mogelijk te bevorderen. Dat kan dus met behulp van de kantoorindeling. Hoe kan je dat bewerkstelligen? In dit artikel gaan we dat beantwoorden.
Zet de samenwerking letterlijk centraal
Een drastische, maar zeer effectieve, is de samenwerking letterlijk centraal zetten. Dit kan je doen door midden in het kantoor banken neer te zetten in een soort vergaderstand. Je kan bijvoorbeeld ronde banken kopen rondom een tafel. Deze spullen kan je onder andere halen bij de kantoormeubelen outlet, zodat het niet te duur wordt. Mensen zijn dan als ze even snel willen overleggen, sneller geneigd om even in het midden van het kantoor af te spreken om te overleggen. De vergaderplekken in het midden van de ruimte zijn dan letterlijk de eyecatcher van je kantoor.
Alleen ruimtes beperken
Het slimste is rondom de grote vergaderplekken, grote tafels neer te zetten, waar mensen zelfstandig kunnen werken. Dit kunnen 2e hands kantoormeubelen zijn, als je geld wil besparen. Maak expres geen aparte ruimtes, waar mensen zelfstandig kunnen werken. Als mensen gezamenlijk aan een grote tafel werken, zullen ze eerder geneigd zijn om samen te werken. Je kan nog wel aparte ruimtes maken, waar mensen in speciale gevallen echt alleen kunnen werken. Maak deze echter helemaal aan de zijkant van je kantoor, zodat hier niet de focus op ligt. Met deze tips is heel je kantoor gericht op samenwerking.